Fotografia ślubna - jaki sprzęt wybrać? [poradnik]

Przy ważnych momentach warto pokazać trochę więcej niż tylko głównych bohaterów. Fot. Pawel Laczny / www.pawellaczny.com

Przy ważnych momentach warto pokazać trochę więcej niż tylko głównych bohaterów. Fot. Pawel Laczny / www.pawellaczny.com

Fotografując młodą parę przez cały dzień, od wizyty u makijażystki po tańce o 2:00 w nocy, możesz się spodziewać różnych warunków oświetleniowych, pomieszczeń czy też dziwnych zachcianek gości. Jak odpowiednio wybrać i spakować sprzęt fotograficzny na ślub?

Korpus

Wysoka czułość ISO

Jeśli masz takie możliwości, wybieraj sprzęt możliwie zaawansowany, pozwalający, bez obawy o jakość zdjęć, fotografować na wysokich czułościach. Pomoże Ci to pracować przy świetle zastanym np. w czasie ceremonii zaślubin. Zazwyczaj nie będziesz mieć zgody księdza prowadzącego na fotografowanie z użyciem flesza więc jakość plików na wysokim ISO jest bardzo ważna.

Matryca: pełna klatka

50mm f/1.4 pozwoli Ci pracować w słabym oświetleniu oraz wyszczególnić to co chcesz pokazać. Fot. Pawel Laczny / www.pawellaczny.com

Jeśli masz możliwość zakupu aparatu z matrycą pełnoklatkową to zdecydowanie zrób to. Pomijając wcześniej wspomnianą jakość, przyda się gdy będziesz fotografować w małych pomieszczeniach.

Sprawny autofokus

Bardzo pomaga ostrzyć przy słabym oświetleniu.

Akumulatory

Warto wiedzieć, ile zdjęć można wykonać na jednej baterii. Koniecznie wyposaż się wcześniej w odpowiednią ilość akumulatorów na zapas.

Cena: od 4000 zł

Obiektyw

Polecam tzw. jasne obiektywy. Niestety, nie każdego stać na zestaw w postaci 24 mm, 50 mm oraz 75 mm ze światłem f/1.4 a więc trzeba trochę pokombinować. Osobiście używam następujących obiektywów:

17–40mm f/4

Obiektyw świetny, wytrzymały, niestety trochę ciemny, co zmusza mnie do wchodzenia na wysokie ISO. W jego miejsce można nabyć wspomniany wcześniej 24 mm f/1.4, 35 mm f/1.4 lub 24 — 70 mm f/2.8. Ostatnia opcja jest chyba najlepszym wyborem — masz jasne szkło o świetnej jakości, pozwalające na szeroki i wąskie kadry. Mając ten obiektyw, nie potrzebujesz w zasadzie niczego innego.

Zobacz również: Podstawy fotografii: przysłona

Cena: od 2.200 zł

50mm f/1,4

50mm f/1.4 - warto wykorzystać go również fotografując gości, którzy dopiero co zajęli swe miejsca w kościele. Te zdjęcia zawsze cieszą młodą parę, macie na nie dużo czasu a dzięki właściwościom technicznym tego szkła, uzyskacie miłe zdjęcia gości. Fot. Pawel Laczny / www.pawellaczny.com

To tanie obiektywy zachowujące niezłą jakość, choć odradzam robienie zdjęć z odległości większej niż 10–15 metrów. Pojawia się charakterystyczne „mleko” i czasem słabo z ostrością. Przy mniejszej odległości zdaje egzamin na piątkę, daje komfort pracy w kościele, fotografowanie szczegółów w trakcie przygotowań młodej pary czy też fotografowanie gości przy stolikach bez potrzeby stosowania lampy błyskowej. Często stosuję go również do fotografowania tańczących na parkiecie — poprzez swoje parametry pozwala nam zamrażać tańczących przy ciekawym, często bardzo kolorowym świetle, zaś mała głębia ostrości tworzy ciekawie rozmyte tło.

Cena: od 1100 — 1300 zł.

70–200mm f/2.8

Sporadycznie używam szkła o takiej ogniskowej. Zwykle czeka w torbie na swój moment, który najczęściej w ogóle nie przychodzi. Jeśli masz czas przed ceremonią, możesz nim fotografować gości, którzy zajęli już swe miejsca w kościele. Osobiście stosuję do tego 50 mm, ale to już kwestia preferencji.

Cena: od 3.500 zł

Najlepszym rozwiązaniem według mnie jest zoom 24 — 70 mm f/2.8 ze względu na jasność, ostrość oraz uniwersalność wykonywanych przezeń zdjęć. Na wybór obiektywu wypada również spojrzeć z perspektywy mobilności i dźwiganych kilogramów — to szkło daje komfort przy jednym, jak i drugim zagadnieniu.

Lampa błyskowa

Staraj się wyposażyć w zewnętrzną lampę błyskową, tzw. dedykowaną. Dysponuje ona zazwyczaj dużą liczbą przewodnią, kilkoma ważnymi funkcjami (np. moment synchronizacji z lustrem) oraz, co ważne przy fotografii w pomieszczeniach, ruchomą głowicą, pozwalającą na dowolne odbicie błysku od ścian, sufitu, luster itp. Jeśli w ogóle używam flesza, to właśnie w takich sytuacjach — w czasie tańców czy zdjęć pary młodej z gośćmi ( „od stolika do stolika”). Jeśli masz nieźle opanowany flesz pod względem technicznym, praktycznie niewidoczne będzie jego zastosowanie. Pamiętaj, że młode pary zazwyczaj preferują zdjęcia jasne, ostre i na temat.

Wybierając lampę błyskową, zwróć uwagę czy np. ma ruchomą głowicę oraz funkcję synchronizacji błysku z opadnięciem lustra.  Fot. Pawel Laczny / www.pawellaczny.com

Nawet gdy masz piękną wizję sfotografowania błogosławieństwa w pół cieniu, upewnij się, że zrobiłeś również zdjęcie , na którym po prostu wszystko widać. Bez zbędnej filozofii, rób zdjęcia dla młodej pary, dopiero później dla siebie. Dlatego lekkie dopełnienie fleszem jest jak najbardziej pożądane, szczególnie w tych najważniejszych momentach.
Do lampy błyskowej warto mieć „zmiękczacz” w postaci dyfuzora, przyklejonego plastiku czy też najmniejszej z możliwych soft boxów. Szczególnie ta ostatnia opcja daje wspaniały efekt przy niskiej cenie.

Kupując lampę, pamiętaj aby mieć przynajmniej jeden dodatkowy zestaw akumulatorków i zawsze zabierać ze sobą na zlecenie ładowarkę. Warto również poszukać zewnętrznego zasilania, jeśli lampa ma taką funkcję. Są również flesze posiadające możliwość „doczepienia” piątego akumulatorka. Reasumując, im większy zapas energii będziesz mieć, tym lepiej.

Cena: od ok 1.000 zł

Mój sprzęt

Osobiście nigdy nie zabieram więcej sprzętu niż opisany powyżej. Dzięki temu jestem mobilny i nie objuczony jak wielbłąd oraz mam pewność, że będę w stanie pracować nieprzerwanie przez 15 — 20 h, nie martwiąc się o sprzęt, zasilanie i własną kondycję.

Zestaw na którym pracuję od wielu lat. Fot. Pawel Laczny / www.pawellaczny.com

Nie chce nikomu sugerować, że fotografując śluby, musi wydać na sprzęt nie wiadomo ile pieniędzy. Faktem jest jednak, że chcąc pracować na wysokich czułościach, trzeba zainwestować w odpowiedni korpus. By mieć odpowiednie ogniskowe, kupujesz odpowiednie obiektywy. Jeśli zdjęcia pod względem technicznym mają być z najwyższej półki, poniesienie pewnych kosztów jest niezbędne. Jeśli jednak myślisz poważnie nad fotografią ślubną i wierzysz w swoje umiejętności, odpowiedni sprzęt powinien Ci się zwrócić już po pierwszym sezonie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] Fotografowanie w krajach egzotycznych. Skuteczne rady, jak się przygotować Obróbka portretu studyjnego w darmowym Gimpie [wideoporadnik] Najciekawsze lustrzanki do 3000 zł Pomysły na prezent dla fotografa do 300 zł Kiedy zapadnie zmrok, czyli obróbka zdjęć nocnych [wideoporadnik] Adobe Lightroom: jak usunąć zamglenia ze zdjęć w kilka minut? [wideoporadnik] Malowanie światłem - sposób na ciemne, zimowe wieczory [poradnik] Pełna obróbka słonecznego portretu w przyśpieszeniu [screencast] Tablet graficzny - jak z niego korzystać? [wideoporadnik] Portrety jesienną porą i podstawowym obiektywem [poradnik] Czytelniku, rób zdjęcia! Planowanie czy przypadek, czyli fotograficzne przygotowanie do wyjazdu w Alpy EL-wire - pomysł na kreatywny portret z efektem płomieni 10 pomysłów na zainteresowanie dziecka fotografią Szybka i prosta konwersja presetów z Lightrooma do Camera RAW [wideoporadnik] Jacek Pałkiewicz: Duży trud i wysiłek są wliczone w umowę z podróżami [wywiad] Photoshopowy fryzjer, czyli jak okiełznać niesforne kosmyki na zdjęciach studyjnych [wideoporadnik] Fotografia mody bez wychodzenia z domu - jak zacząć? Efekt miniatury w 5 minut w Adobe Photoshop CC [wideoporadnik] Frymografia: Mniej daje więcej 4 rzeczy, które robi każdy fotograf (albo wkrótce zacznie)

Popularne w tym tygodniu:

Poznajcie najlepszą książkę do nauki fotografii 10 mało znanych funkcji Lightrooma, które usprawnią wam pracę Jak znaleźć tło dla naszych portretów w brzydkiej okolicy 17 sposobów na oświetlenie zdjęć portretowych Co to jest stykówka i jak ją wykonać? 5 częstych błędów popełnianych przez początkujących filmowców Drony – jak latać, żeby nie rozbić się o przepisy?